Jak uczyć się szybciej?

Bycie szybkim uczniem może dać ci jeszcze większą przewagę. Nauka udowadnia, że istnieje sześć sposobów, na które można się nauczyć i zachować coś szybciej.

1. Uczyć kogoś innego.

Jeśli wyobrażasz sobie, że będziesz musiał nauczyć kogoś innego materiału lub zadania, które próbujesz opanować, możesz przyspieszyć naukę i zapamiętać więcej, jak wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Waszyngtońskim w St. Louis. Oczekiwanie zmienia twój sposób myślenia tak, że angażujesz się w bardziej efektywne podejście do nauki niż ci, którzy po prostu uczą się zdać test, jak pisze John Nestojko, doktorant w dziedzinie psychologii i współautor badania: „Kiedy nauczyciele przygotowują się do nauczania, mają tendencję do poszukiwania kluczowych punktów i porządkowania informacji w spójną strukturę” – pisze Nestojko. „Nasze wyniki sugerują, że uczniowie również zwracają się do tego typu efektywnych strategii uczenia się, gdy oczekują, że będą uczyć”.

2. Learn In Short Bursts of Time

Eksperci z Centrum Sukcesu Akademickiego Uniwersytetu Stanu Luizjana sugerują poświęcenie 30-50 minut na naukę nowego materiału. „Wszystko, co mniej niż 30 to po prostu za mało, ale wszystko, co więcej niż 50 to zbyt wiele informacji dla twojego mózgu, aby wziąć w jednym czasie”, pisze asystentka Ellen Dunn, absolwentka strategii uczenia się. Kiedy skończysz, zrób pięć do dziesięciu minut przerwy przed rozpoczęciem kolejnej sesji. Krótko mówiąc, częste sesje uczenia się są o wiele lepsze niż dłuższe, rzadkie – zgadza się Neil Starr, mentor kursu na Western Governors University, internetowym uniwersytecie non-profit, gdzie przeciętny student uzyskuje tytuł licencjata w ciągu dwóch i pół roku – zaleca on przygotowanie do mikro sesji uczenia się. „Zrób ręcznie karteczki z notatkami na temat trudniejszych koncepcji, które próbujesz opanować”, mówi. „Nigdy nie wiadomo, kiedy będziesz miał trochę czasu do wykorzystania.”

3. Ręczne robienie notatek

O ile szybsze jest robienie notatek na laptopie, o tyle korzystanie z pióra i papieru pomoże Ci lepiej się uczyć i rozumieć. Naukowcy z Princeton University i UCLA stwierdzili, że kiedy studenci robili notatki ręcznie, słuchali bardziej aktywnie i byli w stanie zidentyfikować ważne pojęcia. Jednak robienie notatek na laptopie prowadzi do bezmyślnej transkrypcji, a także jest okazją do rozproszenia uwagi, np. za pomocą poczty elektronicznej. „W trzech badaniach okazało się, że studenci, którzy robili notatki na laptopie, radzili sobie gorzej z pytaniami koncepcyjnymi niż studenci, którzy robili notatki długopisem”, pisze współautorka i profesor psychologii z Princeton University Pam Mueller. „Pokazujemy, że o ile robienie większej ilości notatek może być korzystne, o tyle tendencja osób robiących notatki na laptopach do przepisywania wykładów w dosłownym brzmieniu zamiast przetwarzania informacji i powstrzymywania się od nich własnymi słowami jest szkodliwa dla nauki”.

4. Wykorzystaj moc rozstawu zębów

Choć brzmi to przeciwintuicyjnie, możesz uczyć się szybciej, gdy ćwiczysz rozproszone uczenie się, lub „rozstawienie”. W wywiadzie dla The New York Times, Benedict Carey, autor How We Learn: The Surprising Truth About When, Where, and Why It Happens, mówi, że uczenie się jest jak podlewanie trawnika. „Możesz podlewać trawnik raz w tygodniu przez 90 minut lub trzy razy w tygodniu przez 30 minut”, powiedział. „Rozdzielenie podlewania w ciągu tygodnia sprawi, że z czasem trawnik będzie bardziej zielony”. „Aby zatrzymać materiał, Carey powiedział, że najlepiej jest przejrzeć informacje jeden do dwóch dni po pierwszym ich przestudiowaniu. „Jedna z teorii jest taka, że mózg faktycznie poświęca mniej uwagi podczas krótkich przerw w nauce”, powiedział w wywiadzie. „Więc powtarzanie informacji w dłuższym odstępie czasu – powiedzmy kilka dni lub tydzień później, a nie w krótkim odstępie czasu – wysyła silniejszy sygnał do mózgu, że musi zachować informacje”.

5. Weź studyjną drzemkę

Przestój jest ważny, jeśli chodzi o zachowanie tego, czego się uczysz, a spanie pomiędzy sesjami studyjnymi może zwiększyć twoje wspomnienia nawet do sześciu miesięcy później, jak wynika z nowych badań opublikowanych w Naukach Psychologicznych. W eksperymencie przeprowadzonym we Francji, uczestnicy byli nauczani tłumaczenia Suahili na 16 słów francuskich w dwóch sesjach.Uczestnicy w grupie „budzącej się” zakończyli pierwszą sesję zajęć rano i drugą sesję wieczorem tego samego dnia, natomiast uczestnicy w grupie „śpiącej” zakończyli pierwszą sesję wieczorem, spali, a następnie drugą sesję następnego dnia rano. Uczestnicy, którzy spali między sesjami, wspominali średnio około 10 z 16 słów, podczas gdy ci, którzy nie spali, wspominali tylko około 7,5 słowa.

„Nasze wyniki sugerują, że przeplatanie się snu pomiędzy sesjami treningowymi prowadzi do podwójnej korzyści, skracając czas poświęcany na uwalnianie się i zapewniając znacznie lepszą długoterminową retencję niż sama praktyka” – pisze psycholog Stephanie Mazza z Uniwersytetu w Lyonie. „Poprzednie badania sugerowały, że spanie po nauce jest zdecydowanie dobrą strategią, ale teraz pokazujemy, że spanie pomiędzy dwoma sesjami treningowymi znacznie poprawia taką strategię”.

6. Change It Up

Jak wynika z nowych badań w Johns Hopkins University School of Medicine, zmiana sposobu praktykowania może pomóc w szybszym opanowaniu nowej umiejętności motorycznej. W ramach eksperymentu uczestnicy zostali poproszeni o naukę zadania z wykorzystaniem komputera. Odkrycia te sugerują, że rekonstrukcja – proces, w którym istniejące wspomnienia są przywoływane i modyfikowane za pomocą nowej wiedzy – odgrywa kluczową rolę we wzmacnianiu umiejętności motorycznych, pisze Pablo A. Celnik, starszy autor badań i profesor medycyny fizycznej i rehabilitacji. „Stwierdziliśmy, że jeśli praktykujesz nieco zmodyfikowaną wersję zadania, które chcesz opanować”, pisze, „uczysz się więcej i szybciej, niż jeśli po prostu ćwiczysz dokładnie to samo wiele razy z rzędu”.
Wskazówki dotyczące produktywności od najbardziej zapracowanych ludzi na świecie.